Wednesday, February 11, 2015

Tulis vs. Fikir

InsyaAllah saya akan mula menulis kembali di medan blog ini setelah sekian lama tiada khabar berita. Saya masih tidak tahu di mana mahu bermula dan dalam perkara apa penumpuan penulisan saya kelak.

Tetapi saya percaya penulisan adalah sebahagian daripada kaedah menimba ilmu. Paling kurang saya akan mula menulis tentang buku-buku, atau apa-apa ilmu dan pengetahuan yang saya baru baca dan belajar dari masa ke masa. InsyaAllah.

Menulis menjadikan otak kita berjalan dan berfungsi dengan sepatutnya. Tidaklah dengan tidak menulis menjadikan otak tiada gunanya. Tetapi dengan menulis kita akan menggunakan otak kita untuk mencari, memilih, dan mencantumkan perkataan demi perkataan agar ianya menjadi bagus dari segi susunan bahasanya.

Berbeza jika kita menulis di FB dan tweeter, menulis secara intensif di blog, atau medan yang seumpama dengannya menjadikan kita lebih berhati-hati dalam penggunaan perkataan dan ayat-ayat yang dipilih. Apa yang kita tulis akan menggambarkan bagaimana otak kita berfungsi. Jika caca merba penulisan, maka kita boleh agak bagaimana pemikiran seseorang itu.

Untuk saya pula, saya akan teruskan menulis untuk memperbaiki cara saya berfikir.

Menulis untuk berfikir?

Salah sebuah sungai di Lawas, Sarawak - sekadar gambar hiasan.

Ya. Begini kefahaman saya.

Jika mahukan penulisan yang baik, ia memerlukan kerjasama yang baik daripada otak. Jika mahukan kerjasama yang baik, proses yang berlaku di dalam otak itu perlulah juga baik. Proses itulah yang dinamakan pemikiran kita. Di situlah saya kaitkan antara menulis dan berfikir.

Sampai jumpa lagi.

2 comments: